FÖRBEREDELSER

Dig själv
– Kost – ät och drick under dagen, det tar på krafterna att cykla.
– Kläder, byxor med blöja är att föredra, sedan finns det massor andra ”bra att ha” grejer så som, cykeltröja, handskar, skoöverdrag, vindväst. Men det är sådant du kommer köpa på dig över tid.
– Ha alltid ett ICE nr i telefonen/armband/lapp till anhörig på dig.

Din cykel
– Se till att ha bra med luft i däcken – använd fotpump.
– Smörj kedjan.
– Kolla så bromsarna funkar.
– Att ställa in cykel och hitta rätt position. – testa dig fram.

Att ha med sig
– Ingen cykel utan hjälm, inte ens till jobbet!
– Slang, däckavtagare, pump, multiverktyg
– Vattenflaska med vatten i.
– Någon form av energi, godis, russin, fikon, nötter etc – ta vad som finns hemma.
– Pengar –  cash is king.


ATT TÄNKA PÅ VID CYKLING I KLUNGA
Ha kul – det viktigaste av allt att cykla är kul så njut och ha trevligt.

Vi hjälper varandra
Det går förstås mycket fortare om alla hjälps åt om någon får en punktering, eller problem med cykeln.

Slå av på farten
Oftast ligger vi i två led och turas om att ligga längst fram och göra ”jobbet”.
Den som byter måste slå av på farten när man går över till det avfallande ledet, annars får näste man svårt att komma om. Den som blir först efter byte skall INTE öka farten utan fortsätta i samma intensitet.

Lås leden i backarna
Vi byter inte leden i backar.

Säg ifrån direkt
Var mycket rädd för att ta för långa förningar.
Var aldrig rädd för att säga att det går för fort, svälj stoltheten, i längden kommer det betala sig.

När du är sist i klungan
Dricka, sträcka ryggen, spotta, fräsa osv. Dvs allt man velat göra i klungan, men av respekt för lagkamraterna inte gjort.

Läs vägen, växla i tid
Växla i tid – ex innan du cyklat in i backen. 

Alla kan hänga med
Det finns olika sätt att vila i klungan. Korta förningar, längst bak, fall in i luckor.

Tappar du “rullen”, ropa, skrik – gör dig hörd!

Slappna av
Försök att alltid åka avslappnat. Spänner du armar och överkropp och håller hårt om styret så riskerar minsta lilla sten eller knuff leda till en vurpa.
Slappna av, böj på armbågarna och låt händerna bara vila på styret, så blir du inte bara säkrare utan också mindre trött.

Trampa i nedförsbackar
Trampa alltid i nedförsbackar om du ligger först och drar. Annars får alla som ligger bakom bromsa, på grund av det lägre luftmotståndet. Så trampa på.

Trampa lugnt i uppförsbackar
När vi kör uppför så tar vi det lugnt, väldigt lugnt, målsättning skall vara att ansträngningsnivån skall vara konstant både uppför som på ”platten”.

Kurvtagning
Se till att din inre pedal (vänsterpedalen i en vänsterkurva) är i sitt högsta läge, och att ytterpedalen är i sitt lägsta (högerpedalen i en vänsterkurva). Lägg lite extra tyngd på den sistnämnda. Då ser du till att den inre pedalen inte går i marken och du får en lägre tyngdpunkt och bättre kurvteknik.

Håll igång
Om gruppen splittras – stå inte och vänta och bli kall, utan vänd och möt de som kommit efter, och ge dem lite draghjälp.

Undvik bromsarna
När det gäller bromsarna ska du helst inte bromsa med dem alls när du cyklar i grupp. Möjligen ska du justera farten något när det verkligen behövs men gör då detta så mjukt som möjligt så att inte bakomvarande blir överraskade.

Respektera dina medtrafikanter
– Se dig som en representant för klubben oavsett om du kör i klubbtröjan eller inte.
– Följ trafikreglerna och kör säkert! Visa respekt för medtrafikanterna – precis det vi själva kräver av dem.
– Var ett gott föredöme i trafiken! Att skälla, ”peka finger” eller på andra sätt visa sitt missnöje är inte att visa respekt.

Alla cyklister är trevliga
Oavsett klubbtillhörighet är cyklister bra människor. Och trevliga människor hälsar man ju gärna på, så vi hälsar alltid på de cyklister vi möter. Det skapar en god stämning.


TECKEN VID KLUNGKÖRNING – och glöm inte att prata!
Kommunikationen i gruppen sköts primärt med tecken bakåt i gruppen och muntligen framåt i gruppen. Som cyklist i första ledet gäller det att lyfta blicken och spana framåt längs vägen för att upptäcka hålor, grus, stenar, andra fordon, fotgängare, etc. och sedan göra tecken så gruppen uppmärksammas på det.

Varningar för dessa hinder förmedlas sedan bakåt i gruppen med handsignaler, tecken och eventuellt muntligt så att man kan ta en säker väg förbi dem.

Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn, glas, grus – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret.

Hinder på sidan – typ vägskylt som sticker ut, gångtrafikant, stillastående bil etc. – klappa på den sida av din rumpa som hindret befinner sig på

Hinder över hela körfältet – typ, vägbula, järnvägsspår etc. vinka med valfri hand bakom ryggen.

Stanna – en uppåtsträckt hand

Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt

Sväng vänster/höger – ett vanligt tecken, håll ut en arm åt det håll det är tänkt att gruppen skall svänga.

Gör tecken även om du ligger sist i klungan.


MUNTLIG KOMMUNIKATION  – upprepas alltid!

Ett led – ibland behöver vi cykla på ett led istället för 2-par – En uppåtsträckt hand med ett finger i luften (pekfingret).

Tvåpar – att återgå till två par – En uppåtsträckt hand med två fingrar i luften

Hål – Ropas samtidigt som man pekar på hålet (gäller framförallt större hål)

Glas – Ropas samtidigt som man pekar på den sidan glaset ligger

Mötande fordon – Ropa ”bil/buss/lastbil ”. Samtliga i gruppen vidarebefordrar genom att
upprepa orden genom gruppen (gäller främst på smalare vägar)

Omkörande fordon – Ropa ”bil/buss/lastbil”. Samtliga i gruppen vidarebefordrar genom att upprepa orden genom gruppen. (gäller främst på smalare vägar)